آرمان رهگذر در گفتگو با صبا:
انیمیشن جزو ده صنعت پولساز دنیاست
در کشور ما به صنعت انیمیشن چندان بهایی داده نمیشود با اینکه صنعت بسیار مهم و جزو ده صنعت برتر پولساز دنیا است و میتواند علاوه بر پولسازی کمک شایانی در انتقال فرهنگ و هنر داشته باشد.
مریم عظیمی_ انیمیشن «ژولیت و شاه» اثری به تهیه کنندگی و کارگردانی برادران رهگذر است که به جشنواره فیلم فجر راه یافته و با سه انیمیشن دیگر برای سیمرغ بهترین انیمیشن رقابت خواهد کرد. این انیمیشن تا کنون در جشنوارههای متعددی مانند فانتازیا ۲۰۲۱، انسی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ معرفی شده است و به داستان جولی، بازیگر جوانی که به دعوت ناصرالدین شاه برای بازی در نقش ژولیت به ایران آمده میپردازد. در ادامه گفتوگوی خبرنگار صبا با آرمان رهگذر را میخوانید.
از نقش تهیه کننده در ساخت یک انیمیشن بگویید.
تهیه کننده در واقع متولی قانونی هر فیلم و اثر هنری است که به سینما یا تلویزیون مربوط و برای مخاطب کودک، نوجوان و بزرگسال ساخته میشود. این متولی قانونی رابط بین بازیگران، تولید کنندهها، کارگردانان و متولیان قانونی مثل وزارت ارشاد و.. است هر اثر هنری و عمده کاری که انجام میدهند این است که یا خودش به عنوان سرمایهگذار مشارکت میکند و به کمک کارگردان و تیم تولید اثری را تهیه میکند و در غیر این صورت به جذب اسپانسر و جلب مشارکت کسانی که در این حوزه فعالیت مالی میکنند میپردازد تا بودجه فیلم تامین شود و یک اثر هنری را تولید و عرضه کند.
نظر شما در مورد عدم امکان رقابت آثار انیمیشن با دیگر آثار در این دوره چیست؟
متاسفانه در کشور ما به صنعت انیمیشن چندان بهایی داده نمیشود با اینکه صنعت بسیار مهم و جزو ده صنعت برتر پولساز دنیا است و میتواند علاوه بر پولسازی کمک شایانی در انتقال فرهنگ و هنر یک کشور و داستانها و عقبه آن کشور هم در زمینه موسیقی و هم در زمینه داستان سرایی داشته باشد. متاسفانه هنوز در کشور ما چندان جا نیفتاده است البته فعالین این عرصه یعنی تیمهای تولید سه بعدی و شرکتهای فعال در این حوزه بسیار تلاش میکنند و فیلمهای سینمایی زیادی بیرون آمده و همانگونه که میدانید وقتی که کودک یک اثر هنری انیمیشن میبیند تا آخر عمر در خاطرش میماند همانگونه که ما انیمیشنهایی که در کودکی دیدیم را تا امروز در خاطر داریم بنابراین انیمیشنها میتوانند به فرهنگسازی و انتقال تجربه و فرهنگ یک کشور به دیگر کشورهای دیگر دنیا بسیار کمک کنند.
آیا گامهای موثری برای آینده انیمیشن برداشته میشود؟
خوشبختانه همین که در جشنواره فجر به این انیمیشن بها داده شده بسیار مهم است. ما اولین سیمرغ بلورین تاریخ جشنواره فجر را برای فیلم «آخرین داستان» گرفتیم و این شروع بها دادن به انیمیشن بود و اغاز اینکه بپذیرند انیمیشنها جزو آثار هنری محسوب میشوند و باید در مهمترین جشنواره سینمایی کشور حضور داشته باشد. البته در کشورهای دیگر خیلی بیش از این به انیمیشن بها داده میشود اما من فکر میکنم اگر که تیمهای هنری و شرکتها فعالیتشان را ادامه دهند و ناامید نشوند اتفاقی که به زودی خواهد افتاد این است که انیمیشن شاید بتواند بسیار درآمدزاتر از سینما باشد و اتفاقات بسیار بهتری را برای این صنعت رقم بزند چون همانگونه که میدانید این صنعت کارآفرینی بسیار گستردهای دارد یعنی برای تولید یک انیمیشن دو بعدی که خیلی بیشتر و در سه بعدی نیز جوانان زیادی مشغول به کار میشوند و در بخشهایی مثل تیم تولید، تیم صداگذاری، آهنگسازی، تدوین، تیم پست تولید و …. فعالیت میکنند و میتوان گفت که هم کارآفرینی و هم تولید و انتقال فرهنگ و هنر کشور است بنابراین فکر میکنم در کشور ما به زودی در این زمینه اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد و مردم هم نسبت به این حوزه اقبال نشان خواهد داد و برایشان جذاب خواهد بود چون هنوز این حوزه را به خوبی نمیشناسند و اگر فرزندشان نخواهد شاید اصلاً انیمیشن نبینند در حالی که بسیاری از آثار مختص بزرگسالان هستند مثلاً مخاطب انیمیشن آخرین داستان مثبت ۱۳ و اساساً برای کودکان مناسب نبود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است