سجاد نصراللهی نسب در گفتگو با صبا:
«چشم بادومی» به دلیل دغدغه اجتماعی برایم جذاب بود
فیلم «چشم بادومی» نیز به دلیل اینکه دغدغه اجتماعی دارد و بر محور خانواده است، اشتیاق من برای تهیهکنندگی را دو چندان کرد. همیشه سعیام بر این بوده که در هر زمنیهای کیفیت کار عالی باشد.
معصومه دهقان – فیلم «چشم بادومی» اولین ساخته سینمایی ابراهیم امینی است که پیش از این سابقه فیلمنامهنویسی در آثار مهدویان را داشته است. «چشم بادومی» داستان مائده دختر نوجوان ایرانی است که عاشق یکی از خوانندههای کیپاپ شده و میخواهد برای دیدار او و شرکت در یک مسابقه به سئول برود. او در آزمون پذیرفته میشود اما مادر مخالف جدی اوست… . در این درام اجتماعی بازیگرانی همچون ساره بیات، مهدی هاشمی، علی باقری و ستایش دهقان حضور دارند. خبرنگار صبا به بهانه حضور این فیلم در جشنواره ۴۳ فجر که امروز در سانس چهارم سالن رسانهها اکران میشود با تهیه کننده اثر گفتوگویی انجام داده که در ادامه میخوانید.
نحوه همکاری شما با آقای امینی چگونه شکل گرفت؟
آشنایی من با آقای ابراهیم امینی در جریان فیلم «موقعیت مهدی» بود. در آن پروژه ایشان به عنوان فیلمنامهنویس، بازیگردان و برنامهریز در کنار ما بودند، بنابراین همکاری و دوستی ما از همان زمان آغاز شد. پس از فیلم «در آغوش درخت» هم یک ملاقاتی با هم داشتیم و ایشان طرح و ایده اصلی فیلم «چشم بادومی» را برای من مطرح کردند. طرح و سوژه را بسیار دوست داشتم، اما هنوز فیلمنامه نشده بود. سال بعد از ساخت آپاراتچی، فیلمنامه به من ارسال شد و به نظرم نسبت به قبل بسیار بهتر شده بود. با توجه به لزوم تولید فیلم در فصل زمستان و جلوگیری از افزایش هزینههای فیلمبرداری، تلاش کردیم که هرچه سریعتر کار را آغاز کنیم تا بتوانیم تولید را تا اواخر سال ۱۴۰۲ به پایان برسانیم.
بطور کلی، راغب هستید تهیهکنندگی چه آثاری را به عهده بگیرید؟
من بیشتر راغب هستم که تهیهکنندگی آثاری را بر عهده بگیرم که به موضوعات مربوط به خانواده، مشکلات و معضلات آنها، به ویژه مسائل مربوط به خانوادهها بپردازند. دلیل این علاقه شاید به دیدگاه و جهانبینی من برگردد که معتقدم خانواده مهمترین نهاد در هر جامعه است. اگر خانوادهها عملکرد مثبت داشته باشند، شخصیتهای سالمتر و قویتری تربیت خواهند کرد و این خود منجر به یک جامعه بهتر خواهد شد. فیلم «چشم بادومی» نیز به دلیل اینکه دغدغه اجتماعی دارد و بر محور خانواده است، اشتیاق من برای تهیهکنندگی را دو چندان کرد. اما در مجموع همیشه سعیام بر این بوده که در هر زمنیهای کیفیت کار خوبی و عالی باشد.
شما در آثارتان از تهیهکنندگی فیلمسازان کار اولی حمایت کردهاید. آیا اعتماد کردن به یک کارگردان کار اولی سخت نیست؟
بله، حدود چهار سال است که با کارگردانان کار اولی همکاری میکنم، از فیلم «موقعیت مهدی» و «در آغوش درخت» گرفته تا «آپاراتچی» و «چشم بادومی». کار کردن با کارگردانان کار اولی هم به شدت سخت و حساس است و شرایط خاص خودش را دارد، اما در عین حال این تجربهها برای من بسیار جذاب است. انگیزه، تلاش و پشتکار کارگردانان کار اولی بسیار ستودنی است و این انرژی مثبت و انگیزه میتواند محرک خوبی برای کل گروه اجرایی باشد. کار با کارگردانان تازهکار چالشبرانگیز است اما در عین حال میتواند بسیار پربار و ارزشمند باشد.
نحوه انتخاب بازیگران چگونه بود؟
باتوجه به فضای فیلم و موضوع خاص آن، ابتدا چند نفر از بازیگران مدنظرمان بودند که به دلیل علاقه به فیلمنامه و فضای فیلم، راغب بودند همکاری کنند. اما به دلیل تداخلهای کاری و بعضی شرایط، موفق نشدیم با آنها همکاری کنیم. با این حال، خوشبختانه در زمینه بازیگری مشکلی نداشتیم و توانستیم با اولین گزینههایمان مانند خانم ساره بیات و آقای مهدی هاشمی همکاری داشته باشیم. البته به دلیل تداخلهای برنامهای با این دو عزیز، مجبور شدیم برنامهریزیهای تولید را بر اساس حضور بازیگر انجام دهیم، همین موضوع باعث شد که پروسه تولید برای ما کمی دشوارتر شود. با این حال، خدا را شکر که همکاری با این بازیگران نتیجه خوبی داشت و خروجی فیلم بسیار خوب شد.
راغب هستید میزان هزینه تولید شده را اعلام کنید؟
در حال حاضر اعلام دقیق هزینهها به نظر نمیرسد که مفید باشد. چرا که سال گذشته، این فیلم با دلار ۵۸ هزار تومان تولید شد و حالا که دلار به ۸۴ هزار تومان رسیده است، ارقام تغییر کردهاند. اما از نظر بودجه کلی میتوانم بگویم که این فیلم در شرایط بسیار سختی تولید شد. تقریباً نیمی از فیلمبرداریها در برف انجام شد و شرایط بسیار چالشبرانگیزی داشتیم. از محل لوکیشن تا محل اقامت تیم، چندین بار سقوط بهمن اتفاق افتاد و جاده مسدود شد. اما خوشبختانه هیچ اتفاق ناگواری برای گروه نیفتاد و ما توانستیم با تمام این مشکلات فیلم را به پایان برسانیم.
فیلمبرداری در کجا انجام شد؟ لوکیشنها پراکنده بود؟
در ابتدا دوست داشتیم فیلم را در تهران یا شیراز تولید کنیم، اما نتواستیم لوکیشن مناسبی پیدا کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که فیلمبرداری را در ارتفاعات و در شرایط سخت یخبندان انجام دهیم. لوکیشنهای اصلی فیلمبرداری در روستای وارنگه رود کاجره انجام شد. جالب است بدانید که اهالی این روستا به منطقهای که در آن فیلمبرداری کردیم، «آخر دنیا» میگویند. در فصل زمستان، بیشتر اهالی این منطقه به مناطق دیگر مهاجرت میکنند و تنها دو خانواده در زمان فیلمبرداری در آنجا حضور داشتند. البته بخش عمدهای از فیلمبرداری در استان فارس انجام شده و در شهر چابهار نیز فیلمبرداری داشتیم.
تولید فیلم چند روز زمان برد؟
جا به جاییها و فیلمبرداری در خارج از تهران معمولاً هزینهها و روزهای فیلمبرداری را افزایش میدهد. علاوه بر این، به دلیل شرایط خاصی مثل انتخابات، تعطیلات نوروز و مسائل دیگر، برخی روزها فیلمبرداری متوقف شد. در مجموع فکر میکنم که فیلمبرداری حدود ۶۸ روز زمان برد. در نهایت میتوانم بگویم که تولید فیلم «چشم بادومی» یک پروسه بسیار سخت و چالشبرانگیز بود، اما با گروهی همدل و همراه این سختیها به تجربهای شیرین تبدیل شد.
از جذابیتهای ساخت این فیلم بگویید.
بستر و فضای کلی فیلم و نحوه پرداخت آن به نظرم یکی از مهمترین جذابیتهای فیلم «چشم بادومی» است. پرداخت به موضوعی که به این شکل در سینمای ایران کار نشده، خودش یک جذابیت ویژه دارد. من فکر میکنم که این فیلم از لحاظ موضوعی و پرداخت، برای مخاطب جالب و متفاوت باشد و همین عامل آن را از دیگر آثار متمایز میکند.
چشمانداز شما برای اکران عمومی فیلم چیست؟
این فیلم از آن دسته کارهایی است که برنامههایی برای اکران در جشنوارههای خارجی داریم. اما برای اکران عمومی، هنوز تصمیم قطعی نگرفتهایم. احتمالاً اکران عمومی فیلم برای سال آینده خواهد بود، زیرا در حال حاضر تمرکز ما بیشتر بر روی جشنوارهها و بازخوردهای منتقدین است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است