روزنامه صبا

روزنامه صبا

دانیال رحیمی کاشانی در گفتگو با صبا:

از بزک‌های رایج پرهیز کردیم!


من علاقه‌مند بودم که فیلم سادگی ساختاری خود را حفظ کند و به همین دلیل از تزئینات سینمایی و بزک‌های رایج در فیلم‌ها پرهیز کردیم. خود فیلمنامه نیز این سادگی را می‌طلبید.

معصومه دهقان – دانیال رحیمی کاشانی دانش‌آموخته فیلمسازی از انجمن سینمای جوان استان کاشان است. وی در حوزه کارگردانی حدود نه فیلم کوتاه ساخته است. اما بطور کلی فیلم کوتاه «بیتا» دومین فیلم حرفه‌ای او محسوب می‌شود که اکنون در چهل ‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد. خبرنگار صبا با وی به گفت‌وگو نشسته است که درادامه می‌خوانید.

ایده ساخت فیلم «بیتا» چگونه شکل گرفت و چه مدت زمان برد تا به فیلمنامه نهایی رسیدید؟

فیلمنامه «بیتا» را خودم نوشتم و ایده‌اش چندین سال ذهنم را مشغول کرده بود. شاکله اصلی داستان برای یکی از دوستانم، محمدجواد مزدیان بود و من ایده‌ای داشتم که تا آن زمان فرصتی برای کار کردن روی آن پیدا نکرده بودم. سال گذشته که با دوستانم جمع شدیم، ایده را مطرح کردم و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. این باعث شد که مجدداً فیلمنامه را بازنویسی کنم و آن را به مرحله اجرا برسانم. البته این فرایند با اثر مستند من تداخل پیدا کرد و باعث شد که بازنویسی فیلمنامه، انتخاب بازیگران و لوکیشن‌ها حدود یک سال طول بکشد، ولی در نهایت می‌توانم بگویم که حدود دو ماه درگیر پیش‌تولید پروژه بودیم.

در ساخت فیلم «بیتا»، به چه نکاتی توجه داشتید و چرا تصمیم گرفتید که فیلم در کاشان فیلمبرداری شود؟

این فیلم برای من جذاب بود زیرا روایت شسته‌رفته و گویایی داشت و از قصه‌گویی پیچیده دوری می‌کرد. همچنین داستان فیلم از اتمسفری بود که خودمان در آن زیست کرده و در شهر کاشان به وفور با آن روبرو شده بودیم. با وجود اینکه به گزینه‌هایی مانند فیلمبرداری در شمال کشور یا یزد فکر کرده بودیم، تصمیم گرفتیم فیلم را در کاشان و با همکاری عوامل کاشانی بسازیم. این کار باعث شد که بازیگران و تیم تولید با محیط خودشان راحت‌تر و هم‌جهت‌تر کار کنند.

چرا با بازیگران شناخته شده همکاری نکردید؟

در ابتدا با بازیگران حرفه‌ای‌تر مذاکره کردیم، اما به نظرم این موضوع درخور فیلم نبود. چراکه تمایل داشتم که هارمونی و یکپارچگی در تیم تولید حفظ شود. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم از بازیگران کاشانی استفاده کنیم، که به نظرم انتخاب خوبی بود.

چطور تصمیم گرفتید که فیلم از ساختار ساده‌ای پیروی کند ؟

من علاقه‌مند بودم که فیلم سادگی ساختاری خود را حفظ کند و به همین دلیل از تزئینات سینمایی و بزک‌های رایج در فیلم‌ها پرهیز کردیم. خود فیلمنامه نیز این سادگی را می‌طلبید و ما قصد داشتیم که فیلم فقط قصه‌اش را روایت کند بدون اینکه به جنبه‌های تزیینی توجه زیادی شود.

آیا برنامه‌ای برای پخش بین‌المللی فیلم دارید؟

آماده‌سازی برای پخش بین‌المللی فیلم آغاز شده است، اما تصمیم داریم ابتدا سیکل جشنواره‌های داخلی را تکمیل کنیم تا از این طریق نظرات و بازخوردها را دریافت کنیم. اگر نیاز به اصلاحاتی باشد، انجام دهیم و سپس برای ارسال به جشنواره‌های خارجی اقدام خواهیم کرد.

صحبت پایانی

در ابتدا از فرصتی که در اختیارم قرار دادید، تشکر می‌کنم. یکی از اتفاقات شایسته این دوره از جشنواره فجر افزایش آثار پذیرفته‌شده فیلم‌های کوتاه بود. این شاید نشان ‌دهنده تغییر رویکرد جشنواره فجر و توجه بیشتر به فیلم‌های کوتاه باشد. همچنین از تمامی همراهانم تشکر ویژه دارم؛ اگر هر کدام از آنها نبودند، این فیلم به این سطح نمی‌رسید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است