روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدرضا گنج‌خانلو در گفتگو با صبا:

می‌خواستم مرز بین سینمای هنری و مخاطب‌محور را حفظ کنم


تلاشم این بود که در این فیلم مرز بین سینمای مخاطب‌محور و سینمای هنری را حفظ کنم. هدف من این بود که فیلمی بسازم که هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب جشنواره‌ای جذاب باشد.

معصومه دهقان – محمدرضا گنج‌خانلو فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. فیلم کوتاه «نوجنین» دومین فیلم کوتاه ساخته شده توسط اوست که در چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فجر به نمایش در آمد. به این بهانه، خبرنگار صبا با کارگردان این فیلم به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

 

 چطور به فکر ساخت «نوجنین» افتادید؟

اینکه بخواهم بگویم چگونه و از کجا فرایند تولید اثر در ذهنم ایجاد شد، قابل تشخیص نیست. به نظرم برخی موضوعات از ناخودآگاه انسان سرچشمه می‌گیرند. با این حال، اگر بخواهم به سرنخ‌های این ایده اشاره کنم، باید بگویم که موضوع وابستگی فرزند به والد برای من همواره جذاب بوده است. حتی پیش‌تر نیز چندین فیلمنامه در این زمینه نوشتم، اما شرایط به گونه‌ای نبود که بتوانم آن‌ها را بسازم. از طرفی، وابستگی فرزند به والد در دنیای حیوانات هم موضوعی بود که برایم جالب‌تر شد. به همین دلیل، مطالعات بسیاری انجام دادم و بارها با متخصصین این حوزه مشورت کردم تا نهایتاً به ایده فیلم کوتاه «نوجنین» رسیدم. البته نگارش و بازنویسی فیلمنامه حدود یک سال طول کشید.

داستان فیلم «نوجنین» درباره چیست؟

این فیلم روایت زندگی یک مرد دامدار است که به تازگی فرزند خود را در دوره جنینی از دست داده است. او پس از مواجهه با به دنیا آمدن یک بره مرده توسط یکی از گوسفندهایش و مشاهده بی‌قراری‌های گوسفند مادر، به کمک یک پسر نوجوان که در امور دامداری به او کمک می‌کند، موفق می‌شود بره چند روزه دیگری خریداری کند تا بلکه بتوانند رابطه‌ای خوب بین گوسفند مادر و بره جدید ایجاد کنند.

با توجه به فضای خاص داستان، فیلم در کجا فیلمبرداری شده است؟

این فیلم باید در فضای خاصی فیلمبرداری می‌شد به همین‌خاطر تمام لوکیشن‌های فیلم  در یکی از روستاهای نزدیک شهر زنجان به نام ماه‌نشان ساخته شده است.

آیا چالشی در روند تولید فیلم وجود داشت که بخواهید از آن بگویید؟

بله، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها تغییر بازیگران بود. نقش اصلی فیلم قرار بود توسط سیامک ادیب ایفا شود و ما حدود یک ماه با ایشان تمرین کرده بودیم. اما متاسفانه یک هفته به شروع فیلمبرداری، به دلیل مشکلات زمان‌بندی در پروژه سینمایی ایشان، نتواستیم با وی همکاری کنیم. این تغییر بازیگر چالش بزرگی برای ما به وجود آورد و مجبور شدیم به صورت فشرده بازیگر دیگری را جایگزین کنیم. در نهایت، میثم دامن زه به پروژه پیوست و در مدت بسیار کوتاه با او تمرین کردیم. نکته جالب این است که فیلم “نوجنین” به زبان ترکی است و میثم دامن زه اصلاً با این زبان آشنا نبود، اما با تلاش و پشتکار فراوان توانست از پس نقش برآید. به تبع این تغییر، به دلیل تناسب فیزیکی نیز مجبور شدیم بازیگر خانم را تغییر دهیم تا تطابق بازیگران حفظ شود.

چطور روند ارسال فیلم به جشنواره‌ها را پیش بردید؟

فرایند ارسال فیلم به جشنواره‌های بین‌المللی حدود یک ماه پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این فیلم پیش از جشنواره فجر نیز در جشنواره‌های دیگری به نمایش درآمد و بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کرد.

سخن پایانی

تلاشم این بود که در این فیلم مرز بین سینمای مخاطب‌محور و سینمای هنری را حفظ کنم. هدف من این بود که فیلمی بسازم که هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب جشنواره‌ای جذاب باشد. لذا جا دارد از احسان تقی‌بیگلو (مدیر تولید)، مهدی خدایی (دستیار کارگردان)، علیرضا میرزایی و بابک جباری تشکر ویژه‌ای داشته باشم که بدون هیچ چشم‌داشت و منتی کمک زیادی به من و پروسه ساخت این اثر کردند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است