گزارش صبا از فعالیت تلویزیون در روزهای جشنواره فیلم فجر
«سینما ملت» پلی برای آشتی دوباره مردم با سینما
در چهل و سومين جشنواره فيلم فجر، برنامههاي مختلف راديويي و تلويزيوني آیينه و انعکاس دهنده اين رویداد مهم سينمايي ملي، بودند. در قالب گزارش ماحصل فعالیت این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.
ندا حسنی – دهه دوم بهمن یادآور روزهای خاطره انگیزی است که در تاریخ ملت ایران ثبت شده است. در این سالها رسانههای جمعی به خصوص روزنامه، رادیو، تلویزیون و دردو دهه اخیر، فضای مجازی در به تصویر کشیدن اتفاقات تاریخی و به تبع آن وقایع فرهنگی و هنری در جامعه از جمله جشنواره فیلم فجر، نقش موثری داشته است. در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، امسال نیز برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی آیینه و انعکاس دهنده این رویداد مهم سینمایی ملی که به نوعی نوروز اهالی سینما است، بودند. در میان همه این برنامهها، خبرنگار صبا به سراغ اهالی «سینما ملت» شبکه تهران رفته و در قالب یک گزارش ماحصل فعالیت این برنامهها در ده روز برگزاری جشنواره فجر را مورد توجه قرار داده که در ادامه میخوانید.
برنامه تلویزیونی «سینما ملت» در ده شب ایام برگزاری جشنواره حوالی ۹ شب میهمان خانههای کلانشهر تهران بود. اهالی «سینما ملت» که چند ماهی برنامه نداشتند، حالا در بهترین زمان دوباره کلید زده و آلبوم رنگارنگی از فیلمهای جشنواره را به نمایش گذاشتند. گروه اجتماعی شبکه تهران، در برنامهای به سردبیری سیدرضا منتظری و تهیهکنندگی پیمان خزلی از ۱۲ بهمن هر شب به مدت یک ساعت با محوریت سینما و مردم به بررسی و تحلیل سینمای ایران و چالشهای سینمای ملی پرداخت و در این بین به سراغ صاحبان آثار، بازیگران و عوامل فیلمهای حاضر در جشنواره چهل و سوم رفتند. سینما ملت مدعی بود که فقط به نام ملت در این برنامه اکتفا نکرده است. از این رو علاوه بر تهیه گزارشهای مردمی، هرشب با طرح یک سوال، از نظر سنجی مردمی بهره برده و نظر بینندگان را در پاسخ به پرسش مطرح شده، دخیل کرد.
پیمان خزلی، تهیه کننده برنامه «سینما ملت»: پل خوبی بین مخاطبان و برنامه ایجاد شد
پیمان خزلی، تهیه کننده برنامه که روزهای پرمشغلهای را پشت سر گذاشته درباره بخشهای مختلف «سینما ملت» در ایام جشنواره اذعان داشت: تهیه برنامه برای آنتن زنده سختیها و شیرینیهای خود را دارد. شاید استرسها و فشارهای کاری در آنتن زنده قدری اذیت کننده باشد، اما روح و خونی که در برنامه جاری است، موجب ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطب میشود و در نتیجه برای مخاطب جذاب خواهد بود. تحلیل وقایع روز جشنواره، گفتوگو با عوامل و دست اندرکاران فیلمها و میز نقد سه بخش اصلی برنامه زنده سینما ملت بودند که رامتین شهبازی به عنوان منتقد ثابت برنامه، محمدتقی فهیم، سعید هاشمزاده و تعدادی دیگر از منتقدان در ایام برگزاری جشنواره، در «سینما ملت» حضور داشتند.
این تهیه کننده که از چهل و دومین جشنواره فجر با سینما ملت همکاری دارد، درباره فضای جشنواره امسال به نسبت سال گذشته، توضیح داد: جشنواره امسال به دلیل امکاناتی که برای حداقل رسانههای تصویری در نظر گرفته شده بود شرایط مطلوبتری نسبت به سال گذشته داشت و از حضور چهرهها بیشتر در برنامه استفاده کردیم.
وی با اشاره به مشارکت مردم با «سینما ملت»، ادامه داد: با توجه به بازخوردهای مستقیم و غیرمستقیم دریافت شده، علاوه بر اینکه امسال، «سینما ملت» مورد توجه اهالی رسانه و سینما قرار گرفته بود؛ میزان مخاطبان روزانه برنامه نیز به طور قابل توجهی افزایش داشت. این مسأله در تعداد پاسخهایی که به سوال نظرسنجی در هر برنامه داده میشد، کاملا مشهود بود. نظرات مردم به پرسشهای مطرح شده، متفاوت بود و جالب اینجا بود که این نظرات گاه با نظر منتقدین انطباق داشت و گاه کاملا برخلاف نظرات آنها بود. در هر حال پل خوبی بین مخاطبان و برنامه ایجاد شد که در صورت ادامهدار شدن برنامه سعی داریم این تعامل با مخاطب پر رنگتر شود.
این تهیه کننده که «سینما ملت» را حاصل همفکری یک گروه خوب میداند، پیرامون ویژگی بارز این برنامه یادآور شد: مردمیتر بودن گفتوگوها با لحن ساده و روان چه از جانب مجری توانمند برنامه و چه از جانب میهمانان برنامه شاید مهمترین ویژگی این فصل از برنامه بود. ضمن اینکه حضور منتقدان و نقدهایی که در مورد فیلمها میشد نیز جایگاه مخصوص و قابل توجهی در برنامه داشت.
سیدرضا منتظری، سردبیر: برنامهها میتوانند باعث هم افزایی و نگاه توسعه گرانه شوند
سیدرضا منتظری، سردبیر «سینما ملت» درباره محتوای برنامهای که جشنواره ۴۳ فجر را پوشش داده، گفت: با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر برای کل مردم ایران و متأثر از ایام مبارک دهه فجر است و تنها جشنوارهای است که به صورت کشوری، در تمام استانها به نمایش در میآید و این امکان هست که مردم مناطق مختلف بتوانند همزمان فیلمها را تماشا کنند؛ در نتیجه هر ویژه برنامه پیرامون جشنواره، باید بتواند محتوایی متناسب ارائه دهد و عموم مردم را به سمت خود جلب کند و موجب شود مردم عام و به خصوص علاقهمندان سینما و خواص با این جریان ارتباط برقرار کنند. ما نیز در این برنامه تلاش کردیم، علاوه بر ساخت آیتمهای مربوط به اتفاقات و فیلمهای اکران شده، از گزارشهای مردمی و نظرسنجی از مخاطبان در برنامه بهره بگیریم. ما در این برنامه فضایی برای صاحبان آثار فراهم آوردیم تا بتوانند هم در مورد کارشان صحبت کنند و هم مورد نقد قرار گیرند. در واقع هدف ما به لحاظ محتوایی، همه جانبه بود تا بتوانیم طیفهای مختلفی را به سمت خود جذب کنیم که امیدواریم موفق عمل کرده باشیم.
منتظری اضافه کرد: ما در برنامه، علاوه بر اهالی رسانه و منتقدان، هرشب از هنرمندانی که فیلم آنها در سالن برج میلاد به نمایش در میآمد، دعوت کردیم و درباره آثارشان به گفتوگو نشستیم. هرچند که اغلب میهمانان حاضر در برنامه از پیش تعیین شده بودند اما چون برنامه به صورت زنده پخش میشد، به ناچار تغییراتی گریز ناپذیر در جریان ساخت برنامه، اتفاق میافتاد. در نهایت همه سعی ما بر این بود که طبق برنامه پیش رفته و بتوانیم با حضور چهرههای سینمایی، رضایت مخاطبان را جلب کنیم.
وی افزود: همه ما سعی داریم در راستای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر کشور عزیزمان تلاش کنیم و به عقیده من هر برنامهای میتواند با هر نگرشی و در هر فضایی چه در تلویزیون، چه در رادیو یا در پلتفرمها، باعث هم افزایی و نگاه توسعه گرانه شود. هر چه تعداد این برنامهها بیشتر شود و هرکس توان ساخت برنامه در فضای مجازی یا سایر فضاهای رسانهای را داشته باشد میتواند، کمک کننده باشد. بودن این برنامهها کنار یکدیگر اتفاق مبارکی است و به نوعی مکمل یکدیگر بوده و میتوانند گستره دید وسیعی ایجاد کنند، امید که «سینما ملت» نیز توانسته باشد لااقل در ایام جشنواره مردم را به نوعی جذب سینما کرده و یک آشتی دوباره بین مردم و سینما ایجاد کند.
محمدرضا مقدسیان، مجری: خودمان را درگیر عناوین فیلمها نکردیم
کاخ جشنواره همه ساله به تبع حامیان مالی که دارد، رنگ غالب نمادهای تبلیغاتی آن حامی را به خود گرفته و امسال استیج و بک گراند یا همان پشت صحنه فضاهایی مثل نشستهای خبری به رنگ آبی بود. این رنگ البته با تونالیته متفاوتتر در دکور برنامه «سینما ملت» هم به چشم میخورد.
محمدرضا مقدسیان که به گفته خود حدود دو دهه به شکل جدی جشنواره را پیگیری کرده است، درباره چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر ویترینی برای محصولات سال آینده سینماهای کشور است، این جشنواره میعادگاه و نوروزی برای سینما است که اهالی سینما در آن، دور هم جمع شده و با یکدیگر ملاقات میکنند. واقعیت این است که در طول ادوار مختلف جشنواره معمولا تعداد محدودی فیلم خوب و غافلگیر کننده داشتهایم، تعدادی متوسط و تعداد بیشتری فیلم که از نگاه منتقدان، نمیتوان به آنها امتیازهای بالایی داد که البته جشنواره امسال نیز از آن مستثنی نبود. ضمن اینکه لااقل در یک دهه اخیر، سینمای ایران نیز به مانند سینمای جهان، رقیقتر شده و کشف فیلمی که بخواهد اتفاق خاصی را رقم بزند، حال متفاوتی ایجاد کند و یا تبدیل به اثری ماندگار شود، دشوار شده است.
مقدسیان به هدف اصلی «سینما ملت» اشاره کرده و متذکر شد: توجه به این مطلب که همگی ما سینما را دوست داریم و سینما برای همه مردم ایران است یکی از اهداف این برنامه است؛ تا ما آن را نه فقط در کلام بلکه در اجرا نیز مد نظر قرار دهیم و دغدغههای مردم را به بضاعت در برنامه مطرح کنیم و در حد امکان با مخاطب در تعامل باشیم. ما برآن بودیم که تنها ادای مردمی بودن در نیاوریم، حرف آنها را بشنویم و در جشنواره امسال، خود را درگیر عناوین فیلمها نکردیم بلکه نگاهی کلیتر به این جریان سینمایی داشتیم. ما در میز نقد برنامه، جریانهای فکری جشنواره، جریانهای فنی و پیشرفتهایی که در جشنواره اتفاق افتاد، را مورد بررسی قرار دادیم تا مخاطب وضعیت موجود در سینمای ایران را بهتر درک کند و بتواند قضاوت دقیقتر و کارشناسانهتری نسبت به سینما داشته باشد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است