محمد مصریپور در گفتگو با صبا:
واقعیتهای جامعه را در تلویزیون به جوانان یاد بدهیم
علاوه بر بحث نادیدهها، ما به بحث قومیتها و زبان فارسی نیز پرداختیم. ضمن اینکه سعی کردیم واقعیتهای جامعه را به تصویر بکشیم و به جوانان یاد بدهیم گول زرق و برق برخی افراد را در جامعه نخوردند.
ندا حسنی– ناریا به زبان کرمانشاهی میشود قاصدک و اگر برگردانده شود، ایران است. نام خاصی که برای یک مجموعه خاص و بی سابقه – حداقل در بین سریال های تلویزیونی – در نظر گرفته شده است. سریالی که در همان چند قسمت اول نشان داده که میخواهد به شیوهای متفاوت و با ریتمی به سبک استاندارهای سریال سازی در دنیا پیش برود. ریتمی متفاوت که اگر لحظهای از دیدن آن غفلت کنید شاید در فضای داستانی آن سردرگم شوید. یک سریال ۵۸ قسمتی ساخته کارگردانی نام آشنا و عواملی کاربلد، با تعداد کثیری از بازیگران چهره، لوکیشنهای مختلف و جذاب و ورای آنها با قصهای پیچیده و چند لایه که شما را مجبور میکند اگر بخشی از آن را از دست دادید دوباره و از ابتدا تکرار مجموعه را دنبال کنید تا بتوانید به گره افکنیها و گرهگشاییهای داستان آن پی ببرید. جواد افشار که کارهای خاطره انگیزی چون «کیمیا» و «گاندو» را از او به یاد داریم و این روزها فیلم «صیاد» را بر پرده سینماها دارد این بار سراغ ماجرایی جنایی و ماوراءالطبیعه رفته است. او در این راه برادر خود هادی افشار را به عنوان کارگردان، همراهی کرده است و هرشب رآس ساعت ۲۲ دقایقی بیننده شبکه یک سیما را به صفحه تلویزیون میخکوب میکند تا کم کم شخصیتها و روابط بین آنها دستگیرش شود. این سریال تنها جنبه تفننی و سرگرمی نداشته و به توصیه کارگردان بیننده باید به دقت آن را دنبال کند تا از آن لذت ببرد. در ادامه صحبتهای تهیه کننده این سریال را میخوانید.
موضوع قصه «ناریا» چگونه شکل گرفت؟
طرح این قصه ابتدا در سال ۱۳۹۹ به واحد برون مرزی ارائه شد. ما ابتدا قرار بود این پروژه را در سال ۱۴۰۲ کلید بزنیم اما به خاطر تغییرات بنیادی در فیلمنامه و به خواسته دکتر نوروزی معاونت جدید برون مرزی و احسان کاوه قائم مقام وی، ما مجبور به تغییر صد در صدی در رویکرد فیلمنامه شدیم. از وقتی آقای افشار به جمع ما پیوستند دوباره روی متن اولیه کار کردند و آن متن اولیه توسط حمید رسول پورهدایتی به عنوان نویسنده و خود جواد افشار صد در صد تغییر کرد و دقیقا یک سال و نیم بدون هیچ درخواست یا دستمزد اضافهای روی فیلمنامه کار شد. آقای افشار معتقد بود که نمیخواهد با عجله، کاری را بسازد که بعدها حسرت آن را بخورد که فقط پروژهای را ساخته باشد و اولین کسی بود که از انجام تغییرات برروی فیلمنامه استقبال کرد، ضمن اینکه خود من نیز از این اتفاق رضایت داشتم.
از همکاری با آقایان افشار بفرمایید و اینکه این همکاری با دو کارگردان چه تأثیری روی پروژه داشت؟
آقای افشار از کارگردانان خوب سینما و تلویزیون هستند که همکاری با وی آرزوی من بود و افتخار داشتم در این مجموعه در خدمت او باشم و یک همکاری خوب در این سریال بین ما رقم خورد. تقریبا ۴۵ درصد کار که انجام شد، جواد افشار به پروژه «صیاد» رفت و هادی افشار ادامه آن را دردست گرفت که هر دو به نحو احسن از عهده کار برآمدند که این مسأله در خروجی کار کاملا مشهود است. البته این کار به دلیل اتفاق نظری که من با آقا جواد داشتم کاملا هماهنگ شده رخ داد و اثر منفی بر پروژه وارد نکرد. چرا که در ابتدا بخش ترکیه را هم همزمان با هادی افشار ضبط کرده و برگشتیم. در هر صورت سکانسهای مهم با حضور آقا جواد فیلمبرداری شد و در جاهایی که سر پروژه صیاد بود، یک نظارت مستقیم برروی کل کار داشت.
از نحوه مدیریت سختیها و مسائل مالی «ناریا» توضیح دهید.
هرسریالی مشقات خاص خود را دارد که وجود یک تیم همراه موجب میشود همه این سختیها مدیریت شوند. مسائل مالی در هر پروژه، اهمیت دارند و برای مدیریت این مسأله گاه شخصا اقداماتی میکردم؛ چرا که وجود هر اتفاقی به ضرر پروژه بود و در این میان آقای افشار هم صبورانه با ما همکاری کرد و به شخصه برای او احترام زیادی قایل هستم.
از تعداد قسمتهای زیاد و فضای مختلف کار بفرمایید و اینکه در همین ابتدا چه بازخوردهایی داشتید؟
این پروژه نگاه متفاوتی به قصههای ماورائی دارد که پیشتر مقام معظم رهبری از آن به عنوان نادیدهها در سخنان خود یاد کردهاند؛ یعنی کسانی که دیده نمیشوند و صهیونیستها از آنها استفاده زیادی میکنند. ما در این سریال سعی کردهایم به نوعی به ابعاد این قضیه بپردازیم و امیدوارم که توانسته باشیم از پس آن برآییم. درواقع ما یک خط جدید در فیلمسازی پیش گرفتهایم و همه تلاشمان را در این راستا کردهایم و از آنجا که هر رخداد جدیدی هزینههای خاص خود را دارد، باید دید عکسالعمل مدیران و سران کشوری و مردم جامعه چه خواهد بود و چه نگاهی به این موضوع خواهند داشت. کل سریال در مجموع ۵۸ قسمت است و البته تا پایان کار و جلب نظر مخاطبان راه زیادی در پیش است. اما در همین ابتدای کار با هرکسی که برخورد داشته ایم بازخوردهای مثبتی گرفتهایم.
از مهمترین مسائلی که در «ناریا» مورد توجه شما و جزو اهداف واحد برون مرزی سیما بوده بگویید؟
علاوه بر بحث نادیدهها که عنوان شد، حضرت آقا در مورد نوع فعالیت زنان نیز صحبت کردهاند که ما به عنوان اینکه زن، یک فرماندار است و صرفا خانهدار نیست، بحث قومیتها، زبان فارسی که زبان مشترک بین همه اقوام ایرانی است برخی از نکات بارز و مورد توجه در سریال هستند، که به آن پرداختیم. ضمن اینکه سعی کردیم واقعیتهای جامعه را به تصویر بکشیم و به جوانان یاد بدهیم گول زرق و برق برخی افراد را در جامعه نخوردند.