روزنامه صبا

روزنامه صبا

پرنیا ابریشمی در گفتگو با صبا:

به دنبال شمایلی مینیمال از آقامحمدخان بودیم


ترکیب نمایشنامه، فرم اجرا و حضور عروسک، همه ایجاب می‌کرد که از یک شمای خیلی ساده، حتی مینیمال از آقامحمدخان استفاده کنیم. نه قرار بود صدایم را تغییر بدهم و نه اغراق خاصی در حالت‌ها داشته باشم.

مریم عظیمی– نمایش «میرزا مخنث» به نویسندگی و کارگردانی صالح رجایی پس از حضور در جشنواره تئاتر فجر به سالن قشقایی تئاتر شهر رسیده است. این نمایش با استفاده از عروسک نگاهی متفاوت به واقعه کرمان، حضور آقا محمدخان قاجار و نقش او در این واقعه دارد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبا با بازیگر این نمایش را می‌خوانید.

 

چرا در بخش‌هایی از اجرا نقش آقا محمدخان را با یک نقص کلامی اجرا می‌کنید؟

در ابتدای کار، اصلاً قرار نبود که اجرای من همراه با اختلال گفتاری یا تفاوت‌های صوتی باشد. اما بعد از اجرای دانشگاه، کارگردان این پیشنهاد را داد که در برخی صحنه‌ها به‌ویژه در لحظه‌هایی که شخصیت دارد درباره خودش حرف می‌زند یا می‌خواهد مصاحبه کند این اختلال را داشته باشد به نوعی در این صحنه‌ها این اختلال به شکلی نمادین حضور پیدا می‌کند.

آیا ایفای نقش آقامحمدخان، به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های تاریخی ایران، نیاز به تحقیق داشت؟

طبیعتاً من پیش‌زمینه‌ای از شخصیت آقامحمدخان داشتم؛ چه از طریق کتاب‌ها و پادکست‌ها و چه از طریق بازنمایی‌هایی که در آثار دیگر از او شده بود. اما تلاشم این بود که به اجرای تازه‌ای برسم. یادم می‌آید تنها تصویری که در ذهنم پررنگ بود، نقشی بود که بهاره افشاری در نمایش «احتمالات» از آقامحمدخان بازی کرده بود. من سعی کردم آگاهانه از آن فاصله بگیرم و به چیزی برسم که مختص گروه ما و نمایش ما باشد.

در طراحی این نقش چه مولفه‌هایی تاثیرگذار بودند؟

ترکیب نمایشنامه، فرم اجرا و حضور عروسک، همه ایجاب می‌کرد که از یک شمای خیلی ساده، حتی مینیمال از آقامحمدخان استفاده کنیم. نه قرار بود صدایم را تغییر بدهم و نه اغراق خاصی در حالت‌ها داشته باشم. بلکه برعکس، لطافتی در کنار عروسک لازم بود. یک نرمی در حرکت، یک شفافیت در گفتار، و چیزی که بتواند به بقیه فضای اجرا هم تنه بزند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها