احمد ساعتچیان در گفتگو با صبا:
تئاتر بواسطه حضور تماشاگر زنده است
از مخاطبان عزیزی که ما را حمایت کردند، بسیار ممنونم چرا که تئاتر بواسطه حضور تماشاگر زنده است، و انگیزه ما هر شب برای روی صحنه رفتن، دقیقاً از این ارتباط و اشتراک لحظهها با مخاطب شکل میگیرد.
مریم عظیمی– الیکا عبدالرزاقی با تراژیکترین اثر شکسپیر یعنی «شاه لیر» به صحنه تالار اصلی تئاتر شهر آمده، اثری که بازیگران نام آشنایی چون احمد ساعتچیان، بورژین عبدالرزاقی، پاشا رستمی، الهام اخوان، رضا یزدانی و … در آن به ایفای نقش پرداختهاند. این روایت آهنگین از شاه لیر با تهیهکنندگی علی اوجی به نمایش در آمده است. در ادامه گپ و گفت خبرنگار صبا با بازیگر این نمایش را میخوانید.
شما در یکی از نقشهای برجسته ادبیات نمایشی، یعنی نقش «لیر» حضور دارید. جذابیت این نقش برایتان در چه بود و چگونه به آن پرداختید؟
نقش لیر بدون شک یکی از مهمترین شخصیتها در تاریخ ادبیات نمایشی است و من همانطور که در اغلب کارها سعی میکنم، در این پروژه نیز تلاش داشتم تا خود را به درک و برداشت کارگردان از متن نزدیک کنم. در این مسیر، گفتوگوها و تعاملاتی میان ما شکل گرفت؛ چیزهایی از ذهن من و ایدههایی از خط فکری کارگردان که در نهایت به نوعی پرداخت مشترک منجر شد. نقش لیر با شخصیتهای متعددی درگیر و روبرو است و این “تقابل” عنصر مهمی در پرداخت نقش بود و به طبع در مواجهه با بازیگران مختلف که هر کدام آوردهای داشتند شکل گرفت.
آیا این نمایش تجربه تازهای برای شما محسوب میشود؟
بله، قطعاً. در میان مجموعه کارهایم، این نخستین تجربهام در نمایشی با ساختار موزیکال بود. البته این نمایش در معنای کامل یک موزیکال نیست، اما برخی از شخصیتها در لحظاتی با زبان موسیقی بیان میشوند. از همان ابتدا خانم عبدالرزاقی تأکید داشتند که سیر کاراکتر لیر، از اوج به سمت جنون، بدون استفاده از فرم موزیکال و تنها با تکیه بر دیالوگها و بازی اجرا شود.
از ویژگی همکاری با خانم عبدالرزاقی بگویید.
دوستی من و خانم عبدالرزاقی به سالها قبل و زمان هنرجوییمان در کلاسهای استاد سمندریان برمیگردد. از همان دوران کلاس تا تئاتر، سریال و سینما، همکاریهای متعددی داشتیم. البته بخش عمده این همکاری ما در حوزه تئاتر بوده است. در این نمایش اما، ایشان در جایگاه کارگردان قرار دارند. باید بگویم که صرفنظر از دوستیمان، ایشان کارگردانی سختکوش، جدی و خستگیناپذیر هستند و تلاشهای پیگیر و دلسوزانهشان برای این پروژه برای من بسیار قابل تحسین است و بیش از همه اینکه با فضا را برای من به عنوان کسی که نقش سنگینی در این نمایش بر عهده دارم آنگونه که باید فراهم کرد و امیدوارم که توانسته باشم در نحوه ارائه کارم جواب این زحمات را بدهم.
اجرای کاراکتر «شاه لیر» شب به شب چه تفاوتی برایتان داشت؟
آثار شکسپیر آنقدر غنی هستند که هر بار که روی صحنه میروی، چیز تازهای در متن کشف میکنی.گاهی به دیالوگی برمیخورم که شاید قبلاً بارها خواندهام، اما ناگهان معنای تازهای در آن پیدا میکنم. آثار شکسپیر این ویژگی منحصربهفرد را دارد که انگار خود متن به تو میگوید چطور باید آن را بازی کنی. همین ویژگی باعث میشود هر بار اجرای نقش، تجربهای نو و زنده باشد. آنچه که باعث ماندگاری آثار بزرگی مثل نمایشنامههای شکسپیر در تاریخ ادبیات نمایشی شده، پرداخت بسیار دقیق و انسانیِ شخصیتها و مفاهیمیست که در آنها مطرح میشود و نویسنده با مهارت تمام، صفات انسانی، خوی و خصلتها را بهگونهای دراماتیزه کرده که در هر دورهای و برای هر نسلی قابل درک و همدلی است. همین ویژگی است که باعث شده آثاری چون شاه لیر یا هملت و … همواره، در هر زمان و هر جای جهان جواب میدهد و مخاطب میتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
سخن پایانی
از تمام عزیزانی که چه در پشتصحنه و چه در فرآیند به اجرا رسیدن این نمایش ما را همراهی کردند همینطور هم بازیهای عزیزم تشکر میکنم و بدون تلاش، دقت و همراهی بیدریغ آنها، قطعاً من نمیتوانستم این نقش سنگین را آنگونه که باید ایفا کنم. همچنین از مخاطبان عزیزی که با حضورشان ما را حمایت و نمایش را به دیگران معرفی کردند، بسیار ممنونم چرا که تئاتر بواسطه حضور تماشاگر زنده است، و انگیزه ما برای هر شب روی صحنه رفتن ، دقیقاً از این ارتباط و اشتراک لحظهها با مخاطب شکل میگیرد.