سحر عبدالمالکی در گفتگو با صبا:
تقریبا همه این شخصیت را دوست داشتند
من بازخوردهای مثبت زیادی از مخاطبان دریافت کردم؛ زمانی که با مخاطبان گفتوگو داشتم. تقریباً همه، این شخصیت را بهویژه به خاطر استایل بدنیِ روی صحنه، ریتم حرکتی، طراحی گریم و... دوست داشتند.
مریم عظیمی– نمایش «یوزف کا» به کارگردانی شهروز دلافکار دور دوم اجراهایش را در تماشاخانه هما آغاز کرده و با ترکیبی از بازیگران جدید و بازیگرانی که در دور اول اجرا حضور داشتند به روی صحنه میرود. این نمایش با نمایشنامهای به نویسندگی محمد چرمشیر و فرهاد مهندسپور، برگرفته از «محاکمه» رمان مشهور کافکا است. در ادامه گپ و گفت خبرنکار صبا با بازیگر این نمایش را میخوانید.
از اولین مواجههتان با این نمایشنامه و اینکه تا چه حد این نقش و این موقعیت را درک میکردید و با چه نگاهی به آن نزدیک شدید بگویید.
در خود نمایشنامه شخصیتی که در واقع یک خانم خدمتکار است معرفی میشود؛ کسی که صبح میآید و کارها را انجام میدهد و به این شکل در روند نمایش حضور دارد. اساساً شخصیت در ابتدا ماهیتی شبیه به یک دلقک نداشت. اما در ادامه و با توجه به اتودهایی که زدیم، فرم خندیدن این شخصیت، شیطنتها و ریتمی که در طول اجراها، خصوصاً در همان مراحل ابتدایی تمرینها با راهنماییهای آقای دلافکار گرفتم، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این شخصیت را اندکی عجیب و خاصتر طراحی کنیم. این تصمیم در طراحی لباس، نوع بیان، طراحی گریم و نیز حرکاتی که به شخصیت اضافه کردیم، نمود پیدا کرد و در نهایت موجب شد شخصیت شباهتی نسبی به یک دلقک پیدا کند
به این ترتیب در تاثیر این کاراکتر روی زندگی یوزف کا تغییری ایجاد نشد؟
دقیقا، چون اساسا در نمایشنامه نیز چنین آمده بود که این شخصیت یک خانم است که در نهایت مشخص میشود با تمام افراد دیگر، بهویژه با بازپرسان همدست است. بنابراین تصمیم گرفتیم این وجه مرموز را در شخصیت او پررنگتر کنیم و از یک کاراکتر کاملاً رئالیستی، به شخصیتی بامزهتر و جذابتر برای مخاطب برسیم.
یکی از نکاتی که در بازی شما جلب توجه میکند انعطاف بدنی و انرژی بسیار بالایی است که در تمام لحظات حضورتان روی صحنه دیده میشود. علاوه بر این شما اجراهای متعددی در همان دور اول داشتید و گاه دو اجرا در یک روز انجام میشد. با این اوصاف فرایند آماده شدن برای این نقش و حفظ انرژی در طول اجراهای پیدرپی چگونه پیش رفت؟
به طور کلی من به لحاظ سابقه ورزشی که دارم و از پیش در رشته ژیمناستیک و ووشو فعالیت کرده بودم، از آن آمادگی بدنی اولیه برخوردار بودم هرچند که باید در طول تمرینها نیز این آمادگی را افزایش میدادم. بنابراین پیش از هر اجرا، باید بدنم را کاملاً گرم و آماده میکردم تا بتوانم انرژیام را در طول اجرا حفظ کنم و بدنم دچار آسیب نشود. البته در این مسیر آسیبهایی هم دیدم، اما خوشبختانه جزئی بودند.
آیا تغییر بزرگی که در ترکیب بازیگران رخ داده روی کار شما تأثیری گذاشت؟
نه خوشبختانه تاثیر زیادی نگذاشت چون من علاوه بر این نقش دستیار کار نیز هستم و طبیعتاً این مسئله انرژی مضاعف و تمرینهای مکرر را میطلبید. اما از آنجایی که بازیگر شخصیت «یوزف کا» که اغلب صحنههای من در نمایش با اوست ثابت ماند و تغییر نکرد، این تغییرات فشار مضاعفی روی من ایجاد نکرد.
بازخوردهایی که از مخاطبان شخصاً دریافت کردید، چگونه بود؟
من بازخوردهای مثبت زیادی از مخاطبان دریافت کردم؛ چه در «تیوال» و چه بعد از اجراها، زمانی که با مخاطبان گفتوگو داشتم. تقریباً همه، این شخصیت را بهویژه به خاطر استایل بدنیِ روی صحنه، ریتم حرکتی، طراحی گریم و… دوست داشتند